-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:5479 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در برخورد با زنان بدحجاب در جامعه چه وظيفه اي داريم
انسان دو وظيفه دارد:
1. وظيفه شخصي؛ 2. وظيفه اجتماعي
1. وظيفه شخصي او اين است كه اگر زن باشد، هنگام خروج از منزل آرايش نكند و لباسي نپوشد تا باعث جلب توجه ديگران شود. در راه رفتن طوري باشد كه راه رفتن او باعث جلب توجه ديگران نشود. مردان هم از نگاه به او با قصد لذت و شهوت بپرهيزند. چنانچه آيه 31 از سوره نور دلالت بر اين مطالب دارد: به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود رااز نگاه هوس آلوده فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را (جز آن مقدار كه نمايان است) آشكار ننمايند و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند؛ مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان هم كيششان يا كنيزانشان يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند و هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. و همگي به سوي خدإ؛ ** باز گرديد اي مؤمنان تا رستگار شويد.
2. وظيفه اجتماعي افراد، امر به معروف و نهي از منكر است و آيات و روايات زيادي در خصوص اين وظيفه وجود دارد.
در مسئله امر به معروف و نهي از منكر شايسته است جهات متعددي در نظر گرفته شود: الف) احكام شرعي مربوط به امر به معروف و شرايط وجوب و مراتب آن. ب) روحيات و ويژگي هاي رواني طرف مقابل. طبيعي است با هر كسي به زبان خاصي بايد سخن گفته شود و چه بسا لازم است برخي را به طور غير مستقيم و از طريق برخي وسايط ارشاد نمود. ج) حتي الامكان از منطقيترين و بهترين زبان استفاده شود. بهتر است ابتدا امتيازات و خوبيهاي افراد به آنان گوشزد شودو سپس تدريجا به بيان ايرادات وارد بر آنها پرداخته شود. در اين زمينه هم سعي شود اول يك مسئله مطرح شود و پس از اصلاح تشويق گردد و سپس به همين ترتيب يكي يكي به ديگر مسائل پرداخته شود. د)حتي الامكان بايد به افراد تفهيم نمود كه آنچه به ايشان تذكر داده ميشودازسر خيرخواهي ومفيد به حال خود آنها است. ه' ) ضمن توجه به نكات فوق نبايد انتظار داشت كه بهيچوجه افراد از امر به معروف يا نهي از منكر بدشان نيايد. بلكه وظيفه ما رعايت اصول صحيح اخلاقي و انساني در تذكر به آنهاست ولي اينكه بپذيرند يا نه و خوششان آيد يا بدشان آيد خيلي دست ما نيست و نبايد از آن خوفي به دل داشت. حافظ وظيفه تو دعا گفتن است و بس در بند اين مباش كهنشنيدياشنيدكس و) جدولي براي خود تنظيم كنيد وشرح شيوههاي كاربردي خود را با ميزان تاثير آن ثبت نماييد و همواره در پي بكارگيري شيوهاي موثرتر باشيد. ز) اخلاص در نيت را حفظ نموده و از خداوند توفيق بخواهيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.